Fundamental analyse
Del artikel på Twitter
Del artikel på LinkedIn
Hvad bygger fundamental analyse på?
Hvis du bruger fundamental analyse, er det nok fordi du ønsker at investere ud fra din interesse for branche eller virksomhed. Hvis ønsket er kortsigtede fortjenester - day trading - findes der andre metoder, som er mere hensigtsmæssige.
Hvis du vil lave en analyse på brancheniveau, så skal den som regel være global for at være retvisende. Mange virksomheder lever i et internationalt konkurrencemiljø. Det normale vil være en analyse på virksomhedsniveau.
En fundamental analyse bygger på fortidens data og vil derfor aktuelt vise et øjebliksbillede. Virkeligheden kan hurtigt ændre sig. Husk også, at økonomi ikke er en eksakt videnskab, så der er måske mere tale om en fundamental vurdering. Det vil ikke være som en analyse i f.eks. medicinforskning, som hviler på eksakt videnskab.
Hvordan kommer du så i gang?
Du kan starte med at se på hvilke aktuelle trends, der er i verden, og så finde virksomheder, der leverer inden for disse områder. Derefter indsnævrer du området til et overkommeligt antal virksomheder. Endelig skal du vurdere om du kun vil investere i danske virksomheder eller også vil investere i udenlandske virksomheder. Investering i danske virksomheder kan du normalt gøre fra din e-bank app - udenlandske skal du ofte finde en anden platform til køb/salg af aktier.
Derefter kan du se på virksomhedernes websites, hvor du som regel vil kunne finde "Investor Relations" og beskrivelser af virksomhedens produkter. Du vil ofte også kunne finde noget story telling om virksomheden - bug ikke for meget tid på dette, du kan nøjes med at skimme det igennem.
Du skal ende med at forstå hvad virksomheden laver.
Du skal også finde ud af hvilken type virksomhed, du står overfor. Groft set kan vi skelne mellem produktionsvirksomheder og handelsvirksomheder.
Produktionsvirksomheder beskæftiger sig med transformation, som giver en pæn værditilvækst, eksempel: Stålplader ind - biler ud.
Handelsvirksomheder er afhængige af aftaler med produktionsvirksomheder - specielt hvis produktområdet er for snævert, kan der være en større risiko for lukning.
Produktionsvirksomheder er som regel mere stabile.
Undersøg om virksomheden har et unique selling point - det kan være afgørende for salgsmulighederne.
Regnskabet
Så kommer vi til noget, du måske anser for jævnt kedeligt. Men vil du investere, så er det ekstremt vigtigt, at du forstår virksomhedens økonomi.
- Der anvendes som regel engelske udtryk i regnskaberne - her bruger vi de danske, for at gøre beskrivelsen mere forståelig.
- Du kan finde de engelske udtryk på nettet ved at google "regnskabsbegreber".
- Du kan starte med at se på overskudsgrad, vækst i omsætningen, produktudvikling og salg. Det er afgørende parametre. Overskudsgraden ligger typisk mellem 4% og 40% - pas på med lav overskudsgrad.
- Du skal også se på egenkapitalens forrentning, som helst ikke må være under 10%.
- Og så kan du også se på renteudgifter og skat.
- Husk, at regnskabet som regel er udarbejdet ud fra et ønske om at præsentere virksomheden så positivt som muligt.
- Pas på med virksomheder, der opskriver værdien af aktier - check markedsværdien.
- Check værdien af aktiver ift. tidligere år.
SWOT analyse
Slut af med en SWOT-analyse - STRENGTH (stærke sider), WEAKNESSES (svage sider), OPPORTUNITIES (muligheder), THREATS (trusler).
Du kan finde beskrivelse af SWOT på nettet ved at google "SWOT".
Forbehold og ansvarsfraskrivelse
Denne artikel er udarbejdet på baggrund af offentligt tilgængeligt materiale.
DK-Aktier kan ikke drages til ansvar for rigtigheden af oplysningerne i artiklen.
DK-Aktier fraskriver sig ethvert ansvar for indhold i forhold til den fremtidige udvikling - artiklen er alene tænkt som et ide-input og ikke som en anbefaling til køb eller salg.
Det anbefales altid at rådføre sig med et pengeinstitut eller en mægler før der disponeres.
Investering i aktier er altid behæftet med risiko for tab.